Stiri

RALIURILE DE REGULARITATE - Ghid de supravietuire


  2021-01-21 (stire)  
Esti pasionat de motorsport, dar nu vrei sa investesti sume colosale? Iti plac masinile clasice si vrei sa stai in preajma lor? Atunci ai nimerit unde trebuie. In frazele de mai jos vei gasi un ghid de supravietuire in cazul in care vrei sa participi la un raliu de regularitate
CE ESTE UN RALIU DE REGULARITATE?
Evenimentele tip raliu de regularitate sunt competitii care se desfasoara in etape, pe baza timpilor si a vitezei medii impuse.
Pe scurt, ca sa nu te mai tin in suspans, nu beneficiezi de drumuri cu circulatie inchisa (exista si exceptii) si nu castiga cel care ajunge primul la finis, ci echipajul care aduna cat mai putine puncte de penalizare.
Daca reusesti sa treci si peste partea aceasta si sa-ti iei gandul de la faptul ca un raliu de regularitate nu presupune 'cocosarea' vehiculului, ci rularea cat mai precisa intr-o anumita limita de viteza, atunci e de bine.
CE MASINI POT PARTICIPA IN CADRUL UNUI RALIU DE REGULARITATE?
Conform regulamentului Campionatului de Raliuri de Regularitate pentru Vehicule Istorice (CRRVI), in cadrul acestor competitii pot participa doar automobilele care poseda mentiunea 'vehicul istoric' in CIV.
CUM ARAT? UN ECHIPAJ IN CADRUL UNUI RALIU DE REGULARITATE?
Simplu. Un echipaj este format din pilot si navigator. Totusi, spre deosebire de raliurile acelea pe care le vedeai tu la televizor cand erai copil, in cadrul acestor competitii, in masina pot urca si alte persoane (prieteni, iubiti/iubite, bunici, parinti samd) in limita prevazuta de CIV. De asemenea, in cadrul unui raliu de regularitate, pilotul si navigatorul pot schimba oricand rolurile.
Iti place sa dai din covrig si sa primesti aplauze? Atunci urca pe locul pilotului!
Iti place sa stai in umbra, dar sa controlezi totul? Atunci mergi si stai pe locul navigatorului!
In cadrul curselor de regularitate, pilotul nu are de indeplinit foarte multe task-uri. El trebuie sa se supuna indicatiilor navigatorului si sa incerce sa ruleze cu o viteza constanta, astfel incat sa fie nevoie doar de mici ajustari pe parcursul probelor.
Navigatorul are de dus la bun sfarsit destul de multe lucruri. Trebuie sa ridice documentele oferite de organizatori, sa calculeze si sa noteze timpul necesar parcurgerii probelor speciale (oficial se numesc teste de regularitate), sa navigheze conform roadbook, sa aiba grija ca de ochii din cap de carnetul de control, sa tempereze pilotul atunci cand acesta calca prea tare pedala de acceleratie, sa cronometreze probele speciale astfel incat sa ajunga fara puncte de penalizare la final, sa...si sa tot sa.
CE ESTE ACELA UN ROADBOOK?
Roadbook-ul este un document in care gasesti trecute toate informatiile cu privire la traseul pe care trebuie sa il urmezi. Aici gasesti distantele pe care le vei parcurge, inceputul si sfarsitul probelor speciale, zonele de control orar si alte informatii esentiale pentru ca tu (echipaj) sa ajungi cu bine la final.
DE CE AM NEVOIE PENTRU A PARTICIPA INTR-UN RALIU DE REGULARITATE?
Pentru inceput ai nevoie de o masina care sa corespunda regulilor impuse. In al doilea rand ai nevoie de un pilot/navigator (depinde ce rol vrei sa iti asumi).
In al treilea rand ai nevoie de un calculator sau de o aplicatie care sa poata calcula timpul in functie de distanta parcursa si de viteza medie indicata.
Si nu in ultimul rand ai nevoie de multa, multa pasiune.
Text: Cornel Socariciu



< < < Stiri